Після смерті в 1654 р. бездітної Анни-Алоїзії
Ходкевич, дочки Олександра Острозького, Звягель перейшов у володіння синів від
шлюбу її сестри Софії з краковським воєводою Станіславом Любомирським, зокрема,
старости сондецького і переяславського Александера-Міхала (бл.1614-1677) та
великого коронного гетьмана Єжи-Себастіана Любомирського (1616-1667). На той час
місто входило до складу Луцького повіту Волинського
воєводства.
Згідно з інвентарним описом маєтку й
замку Звягеля на польській мові від 1699 р., що зберігається у Національному
історичному архіві Білорусі в Мінську, одна половина замку належала надвірному
коронному маршалкові, а друга – переяславському старості. Очевидно, мова тут
йде, відповідно, про Юзефа-Кароля Любомирського (1638-1702), сина
Александера-Міхала, і Міхала (+1714), сина Александера та онука Єжи-Себастіана
Любомирського.
На той час місто Звягель було
обнесене невеликим земляним валом, старими дубовими палями і частково парканом.
До нього в’їжджали через дві брами з тесаного дерева: одна знаходилася на
Корецькій, а друга – на Полонській дорозі. Хвіртка без дверей вела до перевозу
на ріці Случ.
Ядро міста становив замок. В інвентарі
зазначена точна дата закінчення його будівництва – 11 червня 1595 р. До замку
входили праворуч, з південного сходу. Туди вела дерев’яна брама з двійчастими
воротами на Передзамчі, що не мало жодної огорожі, і дощатий міст через рів на
дерев’яних стовпах з поручнями. Біля мосту до замку входили через двері й
хвіртку в мурі. Одна з двох мурованих башт, триповерхова, стояла біля мосту.
Колись у ній зберігалася панська скарбниця. Але в 1699 р. башта була вже без
даху і в значній мірі являла собою руїну.
Занепад
переживав і фортечний арсенал: «Жодного боєприпасу в тому замку нема, крім
однієї звичайної залізної гармати на колесах в осаді, проте без заліза. Пороху
та іншої належності в цехгаузі немає, як і дрібнішої
рушниці».
Праворуч від хвіртки, на розі, біля
мурованої бійниці, стояв мурований будинок, що cкладався з однієї кімнати з
двома вікнами і сіней з одним вікном. Всередині кімнати розміщувалися біла
кахельна піч з мурованим каміном для освітлення, стіл і чотири лави. Через т.з.
«ізбу» (кімнату), де було одне вікно, біла кахельна піч і мурований камін для
освітлення, мурований будинок збоку сполучався з мурованою стайнею. Колись там
знаходилася в’їзна брама, на той час вже замурована. Ця стайня мала три округлі
вікна в мурі для рушниць, без шибок і рам. Великі двері вели на подвір’я та
замковий спацер (місце для прогулянки). До мурованого будинку була прибудована
пекарня з тесаного в квадрат дерева. Поруч неї до бійниці та муру була
прибудована ще одна стайня з тесаного дерева. Вищезгаданий будинок разом зі
стайнями мали спільне покриття. Далі, з боку Случі, біля самого муру стояв новий
будинок із струганого в квадрат дерева, що складався з великої столової кімнати,
сіней, двох алкірів (кутні віддалені кімнати). Він мав 11 вікон і 4 дверей. Цей
будинок був «ще не закінчений, але вже весь накритий, тільки без печей, лав,
столів, шибок і т.д.»
Серед інших будівель замку
згадуються також дерев’яний амбар і мурований склеп. Останній був розташований
навпроти мурованого будинку, всередині завалений, з попсованими сходами. До
склепу вела мурована «шия» (фрагмент перед брамою, що закінчується баштою) з
дверима. Двоповерховий будинок на дитинці більше не згадується. Лише мимохідь
зазначається, що на місці панської кухні залишився повалений мурований
комин.
Інвентар не містить детального опису вулиць і
споруд міста за межами замку, але в ньому згадується мимохідь православна церква
Вознесіння Святого Спаса (інакше Преображення Господнього) Луцького єпископату з
капеланом Євстафієм Данішевичем. Неподалік знаходився костел Воздвиження Святого
Хреста Луцької діоцезії з ксьондзем-комендарем (адміністратор парафії). Але «на
тому місці, що коло костелу, де перед цим були будинки плебанії, побудувалися
халупи і будинки». На ринковій площі стояли ратуша і шинкові будинки.
Рукопис не дає однозначної відповіді на
питання: чи отримав Звягель магдебурзьке право? Лише зазначається, що «місто з
давніх часів, за правами, колись йому наданими, вважається магдебурзьким». Але
«жодних прав – як давніших, так і новітніх, – міщани ... не представили.»
Висловлюється припущення, що ці права зникли під час ворожих нападів. Три рази
на рік проходили ярмарки: на день Святого Петра (12 липня), день Святого Дмитра
(26 жовтня) й на Водохреще. Нечисельні купці з Дубна, Острога, Полонного та
інших найближчих міст привозили на ярмарки свої товари. Вони платили, відповідно
до контракту, генеральне мито, що становило 150
злотих.
В інвентарі наводиться поіменний список
хазяїв садиб частини Звягеля, що належала пану переяславському старості. Всього
в цій частині міста нараховувалося 108 садиб, у тому числі 90 християнських і 18
єврейських. Привертає на себе увагу той факт, що 19 домохазяїв записані як
погорільці. У списку згадуються, зокрема, привілейований війт Сень, бургомістр
Лукаш, замковий бондар Кирило, ковалі Максим Панченко і Олекса Гречний, слюсар
Данило Міхненко, перевізник Феско, винник Юско, бортник Васько Шевчик, лазебник
Арон Хаїмович, комірники Василь і Пархом, кушніри Йосип Місюта і Ярема, декілька
шевців і мельників. Мешканці цієї частини Звягеля мали разом 117 полумірок
землі, 80 коней і 52 волів.
Один з двох млинів, на
ріці Случ, був з двома борошняними колами, «стемпами і фолюшем» для товчіння
проса й валяння сукна. Мельники Остап Ємець з братом Васьком, як винагороду
своєї праці, отримували від вимірювання третю мірку, а дві мірки віддавали
орендареві. До їхніх обов’язків входило також «третім грошем до двох
орендарських для млинарських потреб на камінь, залізо, лой та ін. прикладатися
разом; нa замковій роботі з сокирою... скільки раз вкаже потреба ходити; коло
гребель мати пильне старання; поколіщину кожний від свого борошняного кола по
битому талеру, тобто два талери, за негодування кабанів, а орендар також два
твердих талера від тих самих кіл до казни давати
щорічно».
Другий млин на річці Смолці мав лише одне
гонче коло. Мельник Степан Трохименко мав подібні права і обов’язки, але від
одного кола платив щороку до казни твердий талер; другий талер платив орендар.
Крім двох млинів, до загальноміської броварної оренди раніше належали двірська
винниця i солодовня, що збудовані роботизною (примусовою працею) і зa власні
кошти. Але на той час обидві перетворилися в руїни. Винники і бровари
користувалися власним начинням.
Оскільки моста через
Случ тоді не було, її долали за допомогою порому. Перевіз відбувався поруч із
замком. Він належав обом володарям міста, і, в разі зіпсування порому, на його
лагодження передбачалися обопільні кошти. На протилежному березі Случі стояла
нова, ще недобудована корчма з тесаного дерева, що складалася з сіней, двох
кімнат і двох алкірів. Вхідні двері корчми знаходилися з боку перевозу, другі
вели до виїзду.
На горі, праворуч від перевозу,
знаходився двірський фільварок, обнесений частоколом з трьома воротами. На його
території стояли стодола, пекарня, «серник» на чотирьох стовпах, порожня халупа,
обора для великої рогатої худоби і хлів для домашньої птиці.. Як наслідок
козацько-польської війни, більшість цих будівель перебувало в занедбаному стані.
Двірські лани, що належали до цього фільварку, а також міські поля вже протягом
кількох десятків років позаростали грубими деревами, з великими труднощами
прочищалися й готувалися для сівби.
У передмісті,
напроти міської брами на Корецькому гостинці, розміщувався панський фруктовий
сад. Половина його на півдні, ліворуч, була обнесена частоколом з хвірткою. Тут
росли вишні, сливи, кілька грушок, яблуні-дички. Дерева на той час постаріли і
рідко коли родили. В урожайний рік сад приносив близько 30 злотих доходу. Біля
панського садка знаходився город з овочевими.
Мешканці Звягеля були обтяжені чисельними повинностями. Міщани-християни мусили:
У повинності звягельських євреїв входило:
Ліси і пущі, що оточували Звягель з усіх боків,
складалися переважно з сосен, дубів, вільх, берез, лип, осик, тополь, кленів та
ін. Ці дерева використовувалися як будівельний матеріал, паливо і у бортництві;
з берези також отримували дьоготь. У лісах водилося вдосталь диких кабанів,
лосів, ведмедів, лисиць, куниць, вовків, рисей, горностаїв, сарн, зайців,
бобрів, різноманітних птахів, де-не-де зустрічалися
видри.
Збереження лісів входило у так звану стрілецьку повинність. Через те, що чужі дігтярі щороку без дозволу закладали свої печі та курива, лісничі й бортники, за наказом замкової зверхності, мусили уважно слідкувати за цим непорядком, охороняти пущі та уважно пильнувати кордони. За умовами угоди, що укладав з дігтярями замковий суперінтендент (начальник митниці), термін куріння тривав від Вознесіння Божого (середина травня) до дня Святого Іллі (2 серпня). Дігтярі, якщо рахувати на чотирьох робітників і коня, віддавали до казни 12 відер дьогтю.